O στόχος του μαθήματος είναι να περιγραφούν δομές δεδομένων, βάσεις δεδομένων αλλά και συστήματα διαχείρισης βάσεων δεδομένων. Στοχεύουμε στην ανάπτυξη πρότυπων βάσεων, στην αναζήτηση πληροφορίας και την ταξινόμηση αυτής, στην επεξεργασία αλλά και ανάλυση δεδομένων με σκοπό την προσέγγιση οικολογικών και περιβαλλοντικών ερωτημάτων. Αναζητούμε λύσεις για τη διαχείριση μεγάλου όγκου πληροφορίας, τη σύνδεση και ανάπτυξη τυπολογίας δεδομένων διαφορετικής εστίασης, την αξιοποίηση χωρικά ενεργοποιημένων βάσεων δεδομένων και αρχείων, την ανάγνωση, σύνταξη και χειρισμό βάσεων πολλαπλών διαστάσεων (πχ κλιματικά δεδομένα).
Η οικολογική έρευνα μπορεί να αφορά σε διαφορετικές χωρικές και χρονικές κλίμακες ενώ μπορεί να πραγματοποιηθεί ακολουθώντας ένα σύνολο τεχνικών (εργασίες πεδίου, εργαστηριακές αναλύσεις, μετα-αναλύσεις). Ο κοινός παρανομαστής όλων των παραπάνω είναι η αναγκαιότητα για τη συστηματική συλλογή, περιγραφή και ανάλυση δεδομένων. Καθώς ένας τεράστιος όγκος πληροφορίας είναι πλέον διαθέσιμος από ελεύθερες διαδικτυακές πήγες (NASA, NOAA, EUstats, Natura 2000 database, Worldclim) γίνεται μια περιγραφή βασικών διαδικτυακών βάσεων δεδομένων ενώ περιγράφονται τεχνικές για τη διαχείριση περιβαλλοντικών δεδομένων μεγάλου όγκου (πχ Κλιματικά) και τη σύνδεση βάσεων δεδομένων με συστήματα Γεωγραφικών Πληροφοριών. Παράλληλα, αναδεικνύοντας των πολυπαραγοντικό χαρακτήρα του σχεδιασμού της διαχείρισης και προστασίας οι φοιτητές εκπαιδεύονται στην αναζήτηση υπαρχόντων βάσεων οικολογικών, πληθυσμιακών και δημογραφικών δεδομένων με έμφαση στις εφαρμογές Διαδικτύου, επιτρέποντας τη σύνδεση διαχειριστικών προτεραιοτήτων με οικονομικές και κοινωνικές παραμέτρους (πολυκριτηριακές προσεγγίσεις). Διδάσκεται πρακτικά η ανάλυση χάσματος ως μια τεχνική η οποία απαιτεί χωρικά δεδομένα αλλά η οποία επιτρέπει και τη σύνδεση περιβαλλοντικής πληροφορίας με οικονομικά και κοινωνικά δεδομένα με στόχο των εντοπισμό κενών στη διαχείριση και προστασία της βιοποικιλότητας.
Διάρκεια Μαθήματος: 2 εβδομάδες διαλέξεων, 1 εβδομάδα για εκπόνηση εργασίας και αξιολόγηση