Δημιουργία πτυχιακής στην κατεύθυνση Διεύθυνσης Φωτογραφίας Κινηματογράφου/ΔΦΚ
Μετά την ολοκλήρωση της βασικής περιόδου σπουδών για τέσσερα ακαδημαϊκά έτη, ακολουθεί η ανάπτυξη, η προεργασία, το γύρισμα και η αποπεράτωση μιας ταινίας μικρού μήκους μυθοπλασίας διάρκειας τουλάχιστον 15’, μέσα από την ιδιότητα τ.ης.ου Διευθ.ήντριας.ηντή Φωτογραφίας, στη χρονική περίοδο του πέμπτου ακαδημαϊκού έτους. Για τις ανάγκες της εν λόγω ταινίας, η/ο επί πτυχίω φοιτ.ήτρια.ητής, πρέπει να συνεργαστεί με μια ευρύτερη δημιουργική ομάδα (στην παραγωγή-το σενάριο-τη σκηνοθεσία-την καλλιτεχνική διεύθυνση-τον ήχο), για τη δημιουργία μιας κοινής πτυχιακής ταινίας ανά-γνωστικό αντικείμενο.
Η συνθήκη-πτυχιακής για το γνωστικό αντικείμενο της ΔΦΚ, πρέπει να περιλαμβάνει τις εξής προδιαγραφές:
• Σχεδιασμός (σε συνεργασία με τους τομείς της σκηνοθεσίας και της καλλιτεχνικής διεύθυνσης), της οπτικής προσέγγισης και της αισθητικής της εικόνας
• Δημιουργία πρωτότυπου découpage/shot-list
• Επιλογή και επίβλεψη του βασικού συνεργείου-εικόνας (βοηθοί-«οπερατέρ»/DIT/gaffer & φωτιστές ηλεκτρολόγοι/μακενίστας/make-up artist)
• Επιλογή και τεχνικός έλεγχος/test όλου του απαιτούμενου εξοπλισμού για την πρωτότυπη κινηματογράφηση (κάμερα/φακοί/φίλτρα/παρελκόμενα/φωτιστικά σώματα/μακενιστικά)
• Συμμετοχή στη διερεύνηση και την επιλογή των χώρων γυρισμάτων και όλης της διαδικασίας του συνόλου της προεργασίας, με εμπεριστατωμένα test επιλογής εστιακών αποστάσεων και αντίστοιχα δοκιμαστικά ηθοποιών και make-up
• Eπίβλεψη ή/και δημιουργία της τελικής επεξεργασίας εικόνας (étallonage/color-correction)
• Δημιουργία πρωτότυπου portfolio όπου θα περιλαμβάνονται και θα παρουσιάζονται όλες οι εικαστικές επιλογές και τα εξελικτικά στάδια, από την περίοδο της διερεύνησης και της προεργασίας, ως την τελική πρωτότυπη εικόνα Prores ή RAW, σε συνδυασμό με την οριστική επεξεργασία της. Παράλληλα το ανωτέρω portfolio θα πρέπει να περιλαμβάνει αναλυτική παρουσίαση όλων των διαδικασιών στις οποίες συμμετέχει δημιουργικά η/ο επί πτυχίω
φοιτ.ήτρια.ητής, για τις ανάγκες της δημιουργίας και ολοκλήρωσης της απαιτούμενης ταινίας, όπως και μια περιγραφή των στόχων και της καλλιτεχνικής άποψης που επιχειρήθηκαν, μαζί με τα συμπεράσματα που προέκυψαν από τη συνεργασία/artist’s statement.
Στην περίπτωση που προκύπτει συνεργασία σε μικρότερης διάρκειας πτυχιακή-ταινία, θα πρέπει να εντοπιστεί και άλλη συνεργασία που να λειτουργεί «σωρευτικά» στη minimum χρονική διάρκεια που προβλέπεται (15’). Αν η πτυχιακή αφορά ταινία τεκμηρίωσης, θα πρέπει η συνολική διάρκεια να έχει (συνολικά) το διπλάσιο τελικό χρόνο (30’), σύμφωνα δε με όσα ήδη περιγράφονται θα πρέπει επίσης να συνοδεύεται από το υλικό που προβλέπεται ανωτέρω.
Τέλος στην περίπτωση που η/ο επί πτυχίω φοιτ.ήτρια.ητής, επιλέγει την κατεύθυνση της ΔΦΚ αλλά δεν συμμετέχει σε ομαδική πτυχιακή ταινία, επιθυμεί δε να εκπονήσει μια (απόλυτα) «προσωπική» δημιουργία 1 (με έμφαση στην πρωτότυπη κινηματογράφηση), είτε μυθοπλασίας είτε τεκμηρίωσης είτε δοκιμιακή ταινία εικαστικής αναζήτησης, η προβλεπόμενη τελική διάρκεια πρέπει να είναι τουλάχιστον 10’ και να περιλαμβάνει ως συνοδευτικό υλικό, portfolio με όλα όσα περιγράφονται ανωτέρω (σχετικά με την ταινία μυθοπλασίας 15’).
Οι ενδιαφερόμεν.ες.οι φοιτ.ήτριες.ητές που θα ήθελαν να εστιάσουν σε μια σύμπραξη της Φωτογραφίας (στατική εικόνα) με το γνωστικό πεδίο της Διεύθυνσης Φωτογραφίας Κινηματογράφου χρειάζεται να συμπεριλάβουν:
• Περιγραφή της ανάπτυξης του πρωτότυπου έργου και αναλυτική παρουσίαση της σχέσης στατικής-κινούμενης εικόνας σε αυτό. Μεθοδολογική και τεκμηριωμένη περιγραφή και προσδοκώμενα αποτελέσματα
• Αναλυτική περιγραφή σχεδιασμού παραγωγής του οπτικοακουστικού έργου: επιλογή κάμερας, επιλογή φακών, φωτισμός, χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας, επεξεργασία εικόνας
• Έρευνα στη σύμπραξη στατικής και κινούμενης εικόνας τόσο στο πλαίσιο της σύγχρονης τέχνης όσο και σε νέες μορφές κινηματογραφικής παραγωγής. Αναφορά σε δημιουργούς
• Κατάθεση portfolio το οποίο να περιλαμβάνει τουλάχιστον 2 φωτογραφικά project (ολοκληρωμένα ή σε εξέλιξη)
• Κείμενο 2000 λέξεων με λεπτομερή κριτική προσέγγιση τουλάχιστον ενός πρωτογενούς κειμένου (βιβλίο ή κεφάλαιο) στα πεδία Φωτογραφία και Nεα Μέσα, Φωτογραφία και Κινηματογράφος
(ενδεικτική βιβλιογραφία):
– David Campany (2008) Photography and Cinema
– Claus Gunti (2020) Digital Image Systems. Photography and New Technologies at the
Düsseldorf School
– Liv Hausken (2013) Thinking Media Aesthetics. Media Studies, Film Studies and the Arts
– Lev Manovich (2002) The Language of New Media
– José Moure, Dominique Chateau (eds) (2020) Post-cinema
– Rob Coley, Dean Lockwood (2016) Photography in the Middle: Dispatches on Media
Ecologies and Aesthetics
• Η τελική παρουσίαση για αξιολόγηση περιλαμβάνει α) παρουσίαση ολοκληρωμένου οπτικοακουστικού έργου με σαφή αναφορά στη σχέση στατικής και κινούμενης εικόνας: Σειρά 20 -30 φωτογραφιών σε συγκεκριμένο θέμα και βίντεο προβλεπόμενης διάρκειας 15’. Απαραίτητη προϋπόθεση η σύνδεση των δύο μέσων και β) Ψηφιακό ή/και τυπωμένο portfolio το οποίο θα περιλαμβάνει κείμενα και οπτικό υλικό
Έλενα Εφέογλου
Πάνος Σαλαπάτας
Δημήτρης Θεοδωρόπουλος
1.Ο χαρακτήρας της «προσωπικής» δημιουργίας ορίζεται στο επίπεδο που η/ο δημιουργός της εν λόγω
πτυχιακής ταινίας, αναλαμβάνει όλους τους βασικούς τομείς, φωτογραφία/σενάριο/σκηνοθεσία/montage/αποπεράτωση, εξ ου και η προβλεπόμενη μικρότερη αποδεκτή συνολική διάρκεια-10’.