1. Κουλτούρες οθόνης σε γονείς παιδιών προσχολικής ηλικίας
Σοφία Θεοδοσιάδου & Φλώρα Κολιούλη
Η παρούσα μελέτη διερευνά τη σχέση μεταξύ των κουλτούρων χρήσης οθόνης στους γονείς παιδιών προσχολικής ηλικίας, εστιάζοντας σε συνήθειες αλλά και σε διαστάσεις της γονεϊκότητας καθώς και των γονεϊκών εμπειριών σχετικά με τη χρήση οθόνης. Συνδυάζει ποσοτικές (με 403 γονείς μέσω ερωτηματολογίων) και ποιοτικές προσεγγίσεις (με συνεντεύξεις 13 γονιών). Βρέθηκε ότι η γονική συμμαχία επηρεάζει τη γονική συνεργασία, ενώ η αίσθηση ικανότητας του γονέα μειώνεται με την αύξηση της συνπαρακολούθησης. Οι γονείς αναγνώρισαν θετικά στοιχεία της οθόνης στην ανάπτυξη των παιδιών, αλλά και προκλήσεις όπως συμπεριφορικές δυσκολίες και ρύθμιση της χρήσης. Τα ευρήματα υπογραμμίζουν την ανάγκη για περαιτέρω έρευνα και ανάπτυξη παρεμβάσεων που θα υποστηρίξουν τους γονείς στη διαχείριση της ψηφιακής εκπαίδευσης των παιδιών τους.
Για συμμετοχή στην έρευνα εδώ: file:///C:/Users/psychi01/OneDrive – Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης/κουλτούρες οθόνης-flyer.pdf
2. Κωνσταντίνα Δογάνη & Εύα Παυλίδου
Αμοιβαίος αυτοσχεδιασμός με μουσική και κίνηση στο νηπιαγωγείο: η ανταπόκριση των παιδιών
Η συγκεκριμένη έρευνα μελετά την ανταπόκριση των νηπίων σε αυτοσχεδιασμό με μουσική και κίνηση σε καθαρά μαθητοκεντρικό πλαίσιο. Μετά από επιμόρφωση 38 νηπιαγωγών από τις ερευνήτριες, πραγματοποιήθηκε έρευνα-δράσης σε 20 τμήματα νηπιαγωγείων με τη συμμετοχή 370 παιδιών. Οι νηπιαγωγοί εφάρμοσαν την παρέμβαση στην τάξη τους, εμπλέκοντας τα παιδιά σε συνεργατικά παιχνίδια μουσικής και κίνησης που αποσκοπούσαν στη συμμετοχή τους άλλοτε σε ελεύθερο και άλλοτε σε μερικώς καθοδηγούμενο αυτοσχεδιασμό. Συλλέχθηκαν βίντεο από τις παρεμβάσεις και φύλλα παρατήρησης από τις νηπιαγωγούς. Στο τέλος του προγράμματος οι νηπιαγωγοί συμμετείχαν σε ημιδομημένες συνεντεύξεις αναστοχασμού σχετικά με την ανταπόκριση των παιδιών κατά τους αυτοσχεδιασμούς τους. Μελετήθηκαν οι παράγοντες που συνέβαλαν στην ελεύθερη και αβίαστη συνεργασία, στις πρωτοβουλίες μεταξύ των παιδιών αλλά και στην ποιότητα της κινητικής και μουσικής τους έκφρασης και δημιουργικότητας. Φάνηκε ότι η παρακίνηση των παιδιών να ανακαλύψουν και να κατανοήσουν κοινές έννοιες της κίνησης και της μουσικής, όπως ο ρυθμός, η ένταση, η ταχύτητα και η ροή, διευκόλυναν ιδιαίτερα τα παιδιά να εστιάσουν στο περιεχόμενο των αυτοσχεδιασμών τους. Παράλληλα, η ενθάρρυνσή τους να αναλάβουν πρωτοβουλίες ως προς τη θεματολογία, την οργάνωση και την επιλογή υλικών για τους αυτοσχεδιασμούς τους, τα βοήθησε να εξερευνήσουν τις δυνατότητες των μελωδικών και κρουστών οργάνων και να αναπτύξουν τις εκφραστικές κινήσεις και τις κινητικές δεξιότητές τους. Η διαδικασία αυτή συνέβαλε στην αυτορρύθμιση των ομάδων, ενισχύοντας τη συνεργασία και την επικοινωνία μεταξύ των παιδιών.
3. Κορίνα Χατζηνικολάου
Στην έρευνα αυτή συμμετείχε και η Μάρθα Ορφανίδου στα πλαίσια της διπλωματικής εργασίας, ΠΜΣ Επιστήμες της Αγωγής: Έρευνα και πράξη σε μεταβαλλόμενα περιβάλλοντα μάθησης.
“Raising the quality of early childhood education and care (ECEC) in Portugal, by strengthening its governance, monitoring and evaluation”
Συμμετοχή της Κορίνας Χατζηνικολάου, Αναπληρώτριας Καθηγήτριας ΤΕΠΑΕ, ως Επικεφαλής Σύμβουλος εκ μέρους της UNICEF.
Ο στόχος του προγράμματος είναι η ενίσχυση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών προσχολικής αγωγής και φροντίδας (για παιδιά από 0 έως και 6 ετών) στην Βουλγαρία και την Πορτογαλία. Συγκεκριμένα, ως προς την Πορτογαλία στην οποία επικεντρώνεται η συμμετοχή της κας Χατζηνικολάου στο εν λόγω πρόγραμμα, θα αναπτυχθεί ένα εθνικό πλαίσιο ποιότητας για τον τομέα της Προσχολικής Αγωγής και Φροντίδας. Το πρόγραμμα ξεκίνησε τον Οκτώβριο 2024 και αναμένεται να ολοκληρωθεί σε 2 έτη. Διεξάγεται υπό την ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας και του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Πρόνοιας της Πορτογαλίας. Χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.