Λίστα μαθημάτων

A’ εξάμηνο (Σύνολο ECTS 30)

Τίτλος Μαθήματος Τύπος μαθήματος (υποχρ./επιλ.) Ώρες διδασκαλίας ECTS
1 Οι θεμελιώδεις αρχές νοσηλείας στη ΜΕΘ Υ 6 3.75
2 Συνεργασία και επικοινωνία Υ 6 3,75
3 Ηγεσία Υ 6 3.75
4 Αναπνευστικό σύστημα Υ 18 11.25
5 Διατροφή Υ 6 3,75
6 Νεφρική λειτουργία Υ 6 3,75

Β’ εξάμηνο (Σύνολο ECTS 30)

Τίτλος Μαθήματος Τύπος μαθήματος (υποχρ./επιλ.) Ώρες διδασκαλίας ECTS
1 Καρδιαγγειακό Σύστημα Υ 12 6
2 Κεντρικό Νευρικό Σύστημα Υ 12 6
3 Λοιμώξεις: Γενικές αρχές Υ 6 3
4 Λοιμώξεις: Πρόληψη Υ 6 3
5 Τραύμα Υ 6 3
6 Ηθικά θέματα Υ 6 3
7 Εγκεφαλικός θάνατος- Δωρεά οργάνων Υ 6 3
8 Εισαγωγή στη μεθοδολογία της έρευνας Υ 6 3

Γ ΄ εξάμηνο (Σύνολο ECTS 30)

Τίτλος Μαθήματος Τύπος εργασίας Ώρες διδασκαλίας ECTS
1 Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία Υ 30

 

ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

  1. Οι θεμελιώδεις αρχές νοσηλείας στη ΜΕΘ: Στο μάθημα αυτό θα γίνει μια πρώτη γνωριμία με το περιβάλλον της Μονάδας Εντατικής Θεραπείας και τον τεχνολογικό της εξοπλισμό. Θα γίνει αναφορά στον τρόπο λειτουργίας της, στο είδος των αρρώστων που υποστηρίζονται και στο έργο που παράγεται. Θα αναλυθούν ο ρόλος και η θέση του νοσηλευτή στο περιβάλλον αυτό, οι γνώσεις που πρέπει να έχει, τα εργαλεία που πρέπει να χρησιμοποιεί για να αντλεί χρήσιμες πληροφορίες, αλλά και ο τρόπος που θα πρέπει να διαχειρίζεται τις γνώσεις και τα εργαλεία, ώστε να αναπτύξει κριτική σκέψη και τα βοηθήσει τα μέγιστα τον ασθενή και τους συγγενείς του.

 

  1. Συνεργασία και επικοινωνία: Η λειτουργία της ΜΕΘ βασίζεται στην αρμονική συνεργασία μίας διεπιστημονικής ομάδας ατόμων (ιατρών, νοσηλευτών, φυσικοθεραπευτών, εργοθεραπευτών και άλλων επαγγελματιών υγείας). Τα μέλη της ομάδας αυτής θα πρέπει, δουλεύοντας σε ένα περιβάλλον έντονου stress, να έχουν διαμορφώσει εποικοδομητικούς τρόπους συνεργασίας και επικοινωνίας μεταξύ τους, αλλά και με το υπόλοιπο νοσοκομείο , τους ασθενείς και τους συγγενείς τους. Το μάθημα αυτό πραγματεύεται την ομαδικότητα και την επικοινωνία μεταξύ των μελών της ομάδας και προτείνει στρατηγικές παρέμβασης σε κρίσεις και επίλυσης προβλημάτων.

 

  1. Ηγεσία: Το μάθημα επιχειρεί μια δομημένη και πρακτική προσέγγιση σε θέματα ηγεσίας και στοχεύει τη λειτουργία και τη συμπεριφορά στελεχών όλων των ιεραρχικών επιπέδων. Η αποτελεσματική ηγετική συμπεριφορά, πέρα από την προσωπικότητας και την εμπειρία του ατόμου, προϋποθέτει επιστημονικές γνώσεις σχετικά με τους τρόπους άσκησης της ηγεσίας και της διαχείρισης των οικονομικών και ανθρώπινων πόρων, όπως επίσης τη σωστή εκμετάλλευση του χρόνου. Επίσης διδάσκονται θέματα οργάνωσης και διοίκησης ΜΕΘ, καθώς και ποιότητας.

 

  1. Αναπνευστικό σύστημα: Στο μάθημα αυτό οι φοιτητές διδάσκονται την ανατομία του αναπνευστικού συστήματος, την φυσιολογία της αναπνοής και την σημασία της στη διατήρηση της ομοιόστασης του οργανισμού. Επίσης, γίνεται παρουσίαση των μεθόδων διαχείρισης και εξασφάλισης του αεραγωγού, καθώς και της φροντίδας του από νοσηλευτικής πλευράς. Στο μάθημα περιλαμβάνεται κλινικό φροντιστήριο των φοιτητών στα μέσα διαχείρισης του αεραγωγού. Γίνεται εισαγωγή στο Μηχανικό Αερισμό και παρουσιάζονται οι γενικές αρχές που τον διέπουν, καθώς και οι ενδείξεις για την επεμβατική και μη επεμβατική μηχανική υποστήριξη της αναπνοής του ασθενούς, ενώ αναλύονται τα διάφορα μοντέλα αερισμού που χρησιμοποιούνται στην καθημερινή κλινική πράξη. Δίνεται έμφαση στην παρακολούθηση και έγκαιρη αναγνώριση/διαχείριση προβλημάτων του ασθενούς/ αναπνευστήρα, ώστε να εξασφαλίζεται η βέλτιστη συνεργασία ασθενούς / αναπνευστήρα. Το τελευταίο μέρος αφορά σοβαρές και οξείες παθολογικές καταστάσεις του αναπνευστικού συστήματος, δυνητικά επικίνδυνες για τη ζωή του ασθενούς. Αναλύονται η επιδημιολογία, η παθοφυσιολογία, η κλινική εικόνα, οι ιδιαιτερότητες στην διαχείριση και η πρόγνωση. Δίνεται έμφαση στους προδιαθεσικούς παράγοντες ή παράγοντες κινδύνου και στα σημεία έγκαιρης αναγνώρισης.

 

  1. Διατροφή: Το μάθημα πραγματεύεται τη θρεπτική θεραπεία των ασθενών που νοσηλεύονται σε ΜΕΘ και που για διάφορους λόγους (διασωλήνωση και μηχανικός αερισμός, κώμα, παθολογικά αίτια) αδυνατούν να σιτιστούν επαρκώς από το στόμα. Αναλύονται οι διαταραχές του μεταβολισμού στο βαριά πάσχοντα, οι συνέπειες της κακής θρέψης στην έκβαση και οι μέθοδοι προσδιορισμού των ενεργειακών και πρωτεϊνικών αναγκών των ασθενών. Προτείνονται μέθοδοι θρεπτικής υποστήριξης και παρουσιάζονται τα μέσα που χρησιμοποιούντα για τη χορήγηση των θρεπτικών υλικών(καθετήρες σίτισης, κεντρικοί φλεβικοί καθετήρες, αντλίες). Γίνεται αναφορά στα σκευάσματα που διατίθενται με έμφαση σε σκευάσματα ειδικών καταστάσεων, αλλά και στο monitoring χορήγησης.

 

  1. Νεφρική λειτουργία : Ο νοσηλευτής της ΜΕΘ χρειάζεται συχνά να φροντίσει ασθενείς που πάσχουν από οξεία νεφρική ανεπάρκεια . Πρόκειται για παθολογική κατάσταση που εγκαθίσταται σε βαριά πάσχοντες ασθενείς, κυρίως σηπτικούς και πολυτραυματίες και χρήζει ειδικής αντιμετώπισης. Στο μάθημα αυτό γίνεται αναφορά στη φυσιολογία της νεφρικής λειτουργίας, τα αίτια, την συμπτωματολογία, καθώς και την συμπτωματική και εξειδικευμένη αντιμετώπιση της πάθησης με μέθοδο συνεχούς νεφρικής υποκατάστασης.

 

  1. Καρδιαγγειακό σύστημα: Στο πρώτο μέρος του μαθήματος διδάσκεται η φυσιολογία του καρδιαγγειακού συστήματος και αναλύονται εργαλεία, όπως το ηλεκτροκαρδιογράφημα και πιο εξειδικευμένα επεμβατικά και μη επεμβατικά μέσα, που παρέχουν χρήσιμες πληροφορίες σχετικά με τη λειτουργία του καρδιαγγειακού συστήματος και εξασφαλίζουν την έγκαιρη ανίχνευση προβλημάτων. Επίσης, αναπτύσσεται το shock, μια συχνά συναντώμενη βαριά κατάσταση με αναφορές στον ορισμό, την κατάταξη και τη διαχείριση. Το δεύτερο μέρος του μαθήματος στοχεύει στην απόκτηση γνώσεων σχετικά με την αναγνώριση και διαχείριση των δύο πιο σοβαρών οξέων παθολογικών καταστάσεων του καρδιαγγειακού συστήματος, το έμφραγμα μυοκαρδίου και την πνευμονική εμβολή.

 

  1. Κεντρικό Νευρικό σύστημα: Το πρώτο μέρος του μαθήματος περιλαμβάνει τη διδασκαλία της ανατομίας και της φυσιολογίας του Κεντρικού Νευρικού Συστήματος (ΚΝΣ). Περιγράφεται η αδρή νευρολογική εξέταση των ασθενών, από μη νευρολόγο και αναλύεται η σημασία των κλινικών ευρημάτων. Παρουσιάζονται τα εργαλεία παρακολούθησης και αξιολόγησης του επιπέδου συνείδησης. Το δεύτερο μέρος του μαθήματος περιλαμβάνει εξειδικευμένες γνώσεις σχετικά με την ενδοκράνια υπέρταση και τη διαχείριση των ενδοκράνιων καθετήρων, καθώς και το Status Epilepticus.

 

  1. Λοιμώξεις-γενικές αρχές : Οι λοιμώξεις αποτελούν μείζον πρόβλημα στις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας. Το πρώτο μέρος του μαθήματος πραγματεύεται τους ορισμούς, τη φυσιολογία, την κλινική και την εργαστηριακή τεκμηρίωση των λοιμώξεων και της σήψης. Περιγράφονται οι γενικές αρχές αντιμετώπισης των καταστάσεων αυτών και παρέχονται γνώσεις σχετικά με την αντισηψία και την απολύμανση.

 

  1. Λοιμώξεις-πρόληψη : Το δεύτερο μέρος του μαθήματος αναφέρεται σε όλα τα μέτρα και τις προφυλάξεις που πρέπει να λαμβάνονται από γιατρούς και νοσηλευτές, ώστε να προληφθούν συγκεκριμένες λοιμώξεις ( VAP, λοιμώξεις από αγγειακούς καθετήρες, ουρολοιμώξεις και λοιμώξεις τραυμάτων) σε ασθενείς που νοσηλεύονται διασωληνωμένοι σε ΜΕΘ.

 

  1. Τραύμα: Το μάθημα πραγματεύεται τις ιδιαιτερότητες στη διαχείριση διαφόρων κατηγοριών ασθενών με τραύμα (πολυτραυματίες, ασθενείς με κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, εγκαυματίες) και γίνονται αναφορές σε θέματα ενδιάμεσης φροντίδας και αποκατάστασης.

 

  1. Ηθικά θέματα : Στο μάθημα θίγονται ευαίσθητα θέματα σχετικά με τη διαχείριση του τέλους της ζωής και τα προτελευταία διλήμματα, αλλά και με τη διαχείριση της ψυχολογικής επιβάρυνσης συγγενών βαρέως πασχόντων ασθενών, εργαζομένων και ασθενών και προτείνονται τρόποι προσέγγισης.

 

  1. Εγκεφαλικός θάνατος- Δωρεά οργάνων: Αναπτύσσεται η έννοια του εγκεφαλικού θανάτου, η διεθνής και ελληνική σχετική νομοθεσία, και περιγράφεται η διαδικασία πιστοποίησής του. Περιγράφεται η διαδικασία ενημέρωσης των συγγενών σχετικά με τον εγκεφαλικό θάνατο και τη δυνατότητα δωρεάς οργάνων. Παρουσιάζεται η διαδικασία της δωρεάς και περιγράφονται πιθανά προβλήματα.

 

  1. Εισαγωγή στη μεθοδολογία της έρευνας : Αναπτύσσεται η μεθοδολογία της έρευνας, η αναζήτηση της βιβλιογραφίας από τις διαδικτυακές βάσεις δεδομένων και διδάσκονται οι βασικές αρχές συγγραφής ερευνητικών εργασιών ώστε να προετοιμαστούν οι φοιτητές για την εκπόνηση της διπλωματικής εργασίας,

 

ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

Εφόσον ο μεταπτυχιακός φοιτητής έχει εξετασθεί επιτυχώς σε όλα τα μαθήματα του α΄ και του β΄ εξαμήνου του ΠΜΣ, μπορεί να ενταχθεί κατά την έναρξη του γ΄ εξαμήνου στη διαδικασία εκπόνησης της  μεταπτυχιακής διπλωματικής του εργασίας. Για το σκοπό αυτό, ο μεταπτυχιακός φοιτητής αιτείται την έναρξη της μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας. Στην αίτηση αναγράφεται ο προτεινόμενος τίτλος, ο προτεινόμενος επιβλέπων και επισυνάπτεται περίληψη της προτεινόμενης εργασίας. Η Συντονιστική Επιτροπή, εφόσον εγκρίνει την αίτηση, εισηγείται τη συγκρότηση προς τη Συνέλευση του Τμήματος ή  συγκροτεί Τριμελή Συμβουλευτική Επιτροπή. Δικαίωμα επίβλεψης διπλωματικών εργασιών έχουν οι διδάσκοντες όπως αυτοί αναφέρονται στην παρ. 1 του άρθρου 83 του ν. 4957/2022.

Στον Κανονισμό του ΠΜΣ καθορίζονται μεταξύ άλλων η έκταση, η γραμματοσειρά, ο τρόπος συγγραφής, ο αριθμός αντιτύπων της μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας που θα κατατεθεί και οτιδήποτε άλλο σχετικό με τη δομή καθώς και χρονοδιάγραμμα διορθώσεών της. Η παρουσίαση της μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας υποστηρίζεται ενώπιον της Τριμελούς Εξεταστικής Επιτροπής σε ημερομηνία και τόπο που ορίζεται από την Γραμματεία. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, αν υφίσταται αντικειμενική αδυναμία ή σπουδαίος λόγος, είναι δυνατή η αντικατάσταση του επιβλέποντα ή μέλους της Τριμελούς Εξεταστικής Επιτροπής μετά από απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος. Δεν είναι δυνατή η αλλαγή του θέματος της μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας του φοιτητή, παρά μόνο με απόφαση της ΣΕ, μετά από αιτιολογημένη εισήγηση του επιβλέποντος καθηγητή. Η αλλαγή θέματος μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση λόγο για παράταση των προβλεπόμενων προθεσμιών.

Μετάβαση στο περιεχόμενο