Ψηφιακός ακτιβισμός στη συνθήκη της πανδημίας και ο ρόλος των ελληνικών πανεπιστημίων
· Ποιες μορφές ψηφιακού ακτιβισμού υλοποιούνται με τη συνδρομή ελληνικών Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΕΙ) στη συνθήκη της πανδημίας;
· Πώς οι ψηφιακά υποστηριζόμενες δράσεις ακτιβισμού των ΑΕΙ συμβάλλουν στο κοινωνικό σύνολο;
· Ποια τα εμπόδια και οι ευκαιρίες που παρουσιάζονται μέσα από τις δράσεις ψηφιακού ακτιβισμού;
Μια ανοικτή συζήτηση που απευθύνεται στο ανθρώπινο δυναμικό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, της εκπαίδευσης γενικότερα και των φορέων της κοινωνίας των πολιτών, διοργανώνεται την Τετάρτη 6 Οκτωβρίου, 10.30-12:00.
Πλαίσιο
Η πανδημία του κορωνοϊού έφερε στο προσκήνιο τις κοινωνικές προκλήσεις που επηρεάζουν όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας. Πολλές από τις πρωτοβουλίες πολιτών που επιχειρούν να αντιμετωπίσουν αυτές τις προκλήσεις μπορούν να περιγραφούν ως δράσεις ψηφιακού ακτιβισμού. Πρόκειται για πρωτοβουλίες που έχουν τοπικό αλλά και υπερ-τοπικό χαρακτήρα και αναδεικνύουν τη δυναμική της συλλογικής γνώσης και της συμμετοχικότητας ως καταλύτη της κοινωνικής ενδυνάμωσης σε περιόδους κρίσης.
Οι τρεις πιο γνωστές μορφές ψηφιακού ακτιβισμού στις οποίες θα επικεντρωθούμε, είναι:
· η επιστήμη των πολιτών (citizen science)
· το κίνημα των makers (maker movement/culture, όπου maker = δημιουργός)
· οι μαραθώνιοι ψηφιακής συνεργατικότητας (hackathons, datathons, open data sprints, κ.α.)
Σκοπός
Παραδοσιακά μοντέλα δημιουργίας και διαμοιρασμού της γνώσης συνυπάρχουν με νέα μοντέλα συλλογικής γνώσης και ανοικτής καινοτομίας ορμώμενα από ομάδες πολιτών, τα οποία υιοθετούν μια προσέγγιση «από τη βάση» (bottom-up) και ενσωματώνουν έντονα στοιχεία δικτύωσης και ανοικτού διαμοιρασμού. Οι διαδικασίες αυτές έχουν αντίκτυπο τόσο εντός των πανεπιστημίων όσο και στην κοινωνία. Ο σκοπός της συνάντησης είναι να επανεξετάσει τον κοινωνικό ρόλο των ΑΕΙ και να τα ορίσει ως μέρος της λύσης στις προκλήσεις της πανδημίας, και με αυτό τον τρόπο να ενδυναμώσει το πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ πανεπιστημίων, οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών, και δημόσιων και ιδιωτικών φορέων προς αυτό το σκοπό.
Η συνάντηση διοργανώνεται από τη Web2Learn στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού συγχρηματοδοτούμενου έργου Erasmus+ HEIDI (Digital action at HEIs as a catalyst for social change in the COVID-19 crisis).
Εισηγητές
· Μαρία Χατζηαντωνίου Maria Chatziantoniou ΕΔΙΠ στο Τμήμα Περιβάλλοντος, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
· Βαγγέλης Βραγοτέρης Vangelis Vragoteris, Tμήμα Μηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξης Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Συντονιστής της δράσης ReCoopAuth
· Χρήστος Καλλονιάτης Kalloniatis Christos, Αν Καθηγητής, Πρόεδρος Τμήματος Πολιτισμικής Επικοινωνίας και Τεχνολογίας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Συντονίστρια
· Δρ. Κατερίνα Ζούρου Katerina Zourou, Web2Learn, Θεσσαλονίκη
Δωρεάν εγγραφή : https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdppsspw3MDQtz1OTqrb25IcGOjZaYOHtdpn9fm7C7Zr-1xLA/viewform